06 July 2012

Surah-surah yang dibaca ketika mengandung/hamil

-



ketika sedang hamil/mengandung, seeloknya si ibu memperdengarkan bayinya bacaan ayat suci al-Quran. daripada bagi baby dengar lagu-lagu cinta ke apa, lebih baik bagi baby dengar ayat suci al-Quran. dni dapat rasakan gerakan baby yang aktif ketika dni membaca ayat al-Quran. Alhamdulillah... paling tidak, kalau tak sempat nak baca al-Quran, amalkan sahaja zikir, selawat dan membaca surah-surah yang dihafal. terutamanya pada waktu-waktu relax macam sebelum tidur. kalau tak dapat tidur, daripada mengelamun, better baca surah2 yang kita ingat. baby pun suka, pahala pun dapat, InsyaALlah lebih diberikatiNya, amin....








antara surah-surah yang selalu dibacakan untuk baby ketika sedang hamil adalah seperti surah di atas. surah yang paling femes orang suruh mom to be baca adalah Surah Maryam dan Surah Yusuf, kan? haa... tapi ada lagi surah-surah yang boleh diamalkan sepanjang kehamilan. tapi, bukan bermakna kena baca surah-surah ni je. kalau dapat baca semua surah, laaagi bagus ^___^ tambah-tambah pula di bulan Ramadhan. kalaulah dapat habiskan 30juzuk di bulan barakah nanti alangkah indahnya.... InsyaAllah dni akan cuba sedaya upaya khatamkan al-Quran Ramadhan nanti. seingat dni, baru 2x Ramadhan dni khatamkan al-Quran dari juzuk 1-30. kali ni dni nak cuba sekali lagi... korang mesti dah banyak kali kan berjaya khatamkan 30jusuk di bulan Ramadhan? bestnyeee... kena betul-betul istiqamah... bukan senang, kan :')




jom sama-sama kita amalkan baca al-Quran!
:)



-

8 comments:

DISCLAIMER : Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen negatif yang berunsur fitnah dan penipuan yang diberikan oleh pembaca blog ini. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda pada post ini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.